Facebook

Derfor holder ikke Facebook til nabokommunikasjon

Vi får av og til spørsmålet om en gruppe eller side på Facebook kan dekke behovet for nabokommunikasjon i byggeprosjekter. Det gjør det ikke....

Det er det tre grunner til, slik vi ser det:

1. Facebooks algoritme

Facebook endret nylig algoritmen sin slik at det først og fremst er meldinger fra venner og familie som skal komme opp i nyhetsstrømmen. Det betyr at den som publiserer bør dele nabomeldingen på egen tidslinje for å få vist den til flere enn de som allerede ligger i en eventuell gruppe eller som tilhengere på en side.

Meldinger om start og slutt for kveldsarbeid, borrestøy og hvorfor heisekranen blinker om natten, er ikke typisk meldinger som gir likes eller delinger fra familie og venner. Det er ikke sikkert det hadde vært hensiktsmessig med likes eller delinger fra familie og venner heller – familie og venner bor ofte ikke i samme nabolag, og da sprer man informasjon til mennesker som ikke berøres.

En vei rundt denne algoritmen kan være Facebooks sponsefunksjon som medfører en økonomisk kostnad for hvert innlegg. Da kan vi forøvrig nevne at  Facebook foreløpig betaler minimalt med skatt i Norge. Det blir dermed også et spørsmål om dette er riktig løsning sett fra et samfunnsperspektiv.

2. Personopplysninger

Den siste tiden har folk blitt mer skeptiske til Facebook på grunn Facebooks håndtering av personopplysninger. Det skjedde etter at det ble avslørt at Cambridge Analytica samlet personopplysninger fra over 50 millioner brukere via Facebook. I USA har 9 prosent slettet Facebook-kontoen sin og 35 prosent sier de bruker Facebook mindre enn tidligere.

Reglene for behandling av personopplysninger baserer seg blant annet på «dataminimeringsprinsippet». Det betyr at dersom identitetsopplysninger eller personopplysninger ikke er nødvendige for å oppnå formålet, taler dataminimalitetsprinsippet i retning av å ikke samle dem inn (Datatilsynet). Ved å bruke Facebook, legger man opp til at folk skal dele personopplysninger utover det som er nødvendig for å oppnå formålet som er å informere naboer om en byggeprosess.

Hvis man ønsker at informasjon skal være tilgjengelig for allmennheten, bør man bruke en plattform som er åpen for alle uten at man må bli medlem av Facebook.

3. Rettigheter

Mange er skeptiske til hvilke rettigheter man overdrar til Facebook når man publiserer. Du gir Facebook en «ikke-eksklusiv, overførbar, viderelisensierbar, royalty-fri og verdensomspennende lisens til å drifte, bruke, distribuere, modifisere, kjøre, kopiere, fremføre eller vise offentlig, oversette og lage avledende arbeid fra innholdet» (se Facebooks vilkår). Facebook har også rett til å knytte alt du publiserer eller andre handlinger til deg som person.

«Du gir oss tillatelse til å bruke navnet og profilbildet ditt og informasjon om handlinger du har utført på Facebook, ved siden av eller i forbindelse med annonser, tilbud og annet sponset innhold som vi viser på tvers av produktene våre, uten noen kompensasjon til deg. »

Det kan være tilfeller hvor man ikke nødvendigvis ønsker å knytte nabokommunikasjon til en enkelt person. Det kan for eksempel være byggeprosjekter hvor flere personer deler på ansvaret, eller i omstridte prosjekter hvor man ønsker å kommunisere uten at informasjonen knyttes opp mot en enkeltperson.

84 prosent av alle nordmenn har profil på Facebook. Det betyr at 16 prosent ikke har det. De bør også ha mulighet til å motta naboinformasjon fra deg som utbygger. 

Vi i Godt Naboskap mener Facebook fint kan brukes i tillegg til egne kanaler, men aldri alene. Ta gjerne kontakt på post@akotek.no eller 98210798 for mer informasjon om vår løsning.

Gå til oversikt

Epostvarsel

Bli varslet når det kommer nye meldinger.